e-Pendidikan Islam

Subscribe:

Ads 468x60px

Rakan Facebook

Powered by Textbook Widget

Usaha Yang Luar Biasa

" Bahkan, sesiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah (mematuhi perintahNya) sedang dia pula berusaha supaya baik amalannya, maka dia akan beroleh pahalanya di sisi Tuhannya dan tidaklah ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita ".
Surah Al-Baqarah: ayat 112
Tafsiran Ringkas :
Sudah tentu, kita ingin ketenangan tanpa kekhuatiran diwaktu tidur dan jaga, selalu gembira tanpa di selubungi perasaan dukacita di samping mendapat keuntungan pahala yang berlipat kali ganda. Maka ayat di atas menjadi panduan untuk mencapai matlamat tersebut, iaitu :
1. Menyerah diri kepada Allah.
2. Berusaha supaya baik amalannya.
Menyerah diri kepada Allah bermaksud, mematuhi segala perintah Allah dan menjauhi segala larangannya. Sudah tentu Allah sayang apabila kita berbuat kebajikan dan kebaikan. Orang yang benar-benar menyerah diri kepada Allah amat berjaga-jaga atau berhati-hati dalam setiap gerak geri, percakapan dan niatnya, takut tersalah, jauh sekali secara terang-terang melanggar perintah Allah. Satu kesalahan yang kecil yang di lakukan secara tidak sengaja pun, telah di rasakan memikul sebuah gunung yang tinggi dan berat, dan segara meminta ampun kepada Allah, berulang-ulang.
Berusaha supaya baik amalannya perlu memenuhi dua syarat iaitu pertama mesti ikhlas kerana Allah semata-mata dan yang kedua amalan itu hendaklah sesuatu yang benar dan selaras dengan syariat Islam. Kedua-dua itu perlu selari. Sesuatu amalan itu tidak diterima jika tidak ada keikhlasan pada, solat subuh yang didirikan kerana terpaksa tidak akan diberi nilai, juga kerana riak atau menunjuk-nunjuk ia tidak di terima, begitu juga seorang yang rajin melakukan ibadah tetapi tidak mengikut syariat juga tidak diterima amalannya, walau seseorang itu rajin melakukan ibadah tidak sewajarnya ia bersolat subuh dengan dengan sepuluh rakaat.
Berusaha supaya baik amalannya boleh memberi maksud kita berusaha melampaui tahap kebiasaan atau melakukan sesuatu dengan melebihi tahap yang ditetapkan. Orang berjaya ada sikap berlainan, perangai berlainan.Orang berjaya senang dikenalpasti kerana kelainan yang ditonjolkan oleh mereka kerana mereka ada sikap yang melampaui kebiasaan dan berusaha mencapai yang terbaik iaitu :
1. Sanggup bersusah payah untuk mencapai kejayaan diidamkannya.
Orang berjaya sanggup mendepani kesusahan dan perkara-perkara yang menyusahkan. Mereka tidak pernah merungut sebab mereka tahu tak ada jalan mudah untuk berjaya. Mereka sanggup bersusah payah kerana mereka sedar, kesusahan itu hanya sementara.
2. Sanggup bekerja dan beribadah lebih lama dari orang lain di sekeliling.
Orang berjaya bekerja dalam masa yang lebih lama dari orang lain, biasanya mereka bekerja lebih dari 12 jam sehari, bahkan tak mustahil mencapai 16 jam sehari sehingga mereka terpaksa mengurangkan waktu tidur supaya boleh bekerja dan beribadah lebih lama. Dia biasanya bangun lebih awal dari orang lain, tidur lebih lambat dari orang lain.
3. Tidak berhenti berusaha dan bekerja.
Orang berjaya tak akan pernah berhenti bekerja dan berusaha selagi apa yang mereka mahukan tidak tercapai. Tidak ada istilah cuti-cuti, tidak ada perkataan rehat terlalu lama dalam kamus hidup mereka.
Inilah ciri-ciri sikap yang membezakan orang yang berpotensi untuk berjaya dengan orang biasa. Mereka hanya akan berehat pada waktu tidur dan makan.Karana perbuatan itu , maka Allah menjamin pemberian pahala kepada mereka dan tidak berasa khuatir. Maka, mereka tidak merasa resah gelisah dan berdukacita terhadap apa yang bakal diterimanya, kerana mereka telah berusaha yang terbaik, melakukan lebih dari apa yang sepatutnya, bukan ala kadar sahaja.